אין מלים אשר יכילו את ההתרגשות והשמחה

על כל יחיד שבא ועל כל משפחה

מה טוב לראות טף זקן ונער באחדות

שבים כולם אל ערש הילדות

והרכסים והגבעות מתמוגגים

והשבילים והגאיות חוגגים

בשמעם קול פסיעת שבות

בעקבות דרכי אבות

וטוב לראות ההמונים כמגשימים חלום

לשמוע עיר שכם הומה: שָלֵם! שָלוֹם!

 

בית אלון מורה

מקדם את אורחיו בברכה

ומודה על העידוד והחיזוק.

תודה מיוחדת לרב חנן פורת, ולפרופסור הלל ויס, שהגיעו לשבות עמנו בשבת זו.

בת כ' כבת ק' - הרב אליקים לבנון, רב הישוב

בשנה זו הננו עומדים על סף מלאת עשרים שנה לאלון מורה.

חכמים לימדונו שמגיל עשרים נכנס האדם להיות בן עונשין בידי שמים, משמע, מבוגרים אנו די כדי לעמוד למבחן מול הקב"ה.

מבחנים רבים כבר מאחורינו.

עברנו מבחנים של מסירות ודבקות באדמתנו.

עברנו מבחנים של השקעות אין סוף בגידול ופיתוח.

עברנו מבחנים של כאב ויגון, ואף הם לא עצרו בעדנו.

סימן השאלה הגדול הניצב לפנינו, בעומדנו כבני עשרים מול דין שמים הוא, מהו המבחן הבא אותו נעבור בעז"ה.

יש ממנו בכלל, ויש ממנו בפרט.

המבחן לכלל הוא יכולתנו להמשיך לשמור ואף לחזק את הרגשת האחדות עם כל חלקי האומה. אין ספק שבחודשים הבאים תהא זו משימה קשה ביותר. לנוכח התוכניות והמחשבות של חלק מאחינו בשרינו, הלב נוטה לנתק מגע ולהפרד מאותם העומדים לפגוע בארצנו.

לכן, זה המבחן.

נדע ונזכור שאחרי הכל אלו חילוקי דיעות בין אחים, וכלם כוונתם לטובה, גם אם בפועל הם מריעים לנו.

והמבחן לפרט, הוא יציקת התוכן הפנימי לחיינו.

יותר הקפדה ותשומת לב למשפחה.

יותר הקדשה לחינוך ילדינו מתוך אהבה.

יותר הקדשה לעיסוק בתורה ובמצוות, שמירת הלשון וצניעות פנימית וחיצונית.

 

ובעז"ה, בשנה הבאה וגם לאחריה נוכל שוב להתיצב לפני בית דין של מעלה, ובאמתחתנו אוצר גדול של השגים אמיתיים.

יגעת ומצאת תאמין!

ועוד לסוגיית המאחזים בני קצובר

בעוד חלק מהציבור 'מנמנמים', מותשים, אדישים, או קצת מיואשים פרצה לה פרשת המאחזים, במקביל לסוגיות הנוחתות עלינו ועל ארץ ישראל התפתחה לה חלוציות מזן חדש כמו גם תשובה חלקית אך חשובה לסכנת אובדן חלקים נוספים מארצנו.

קראנו בהפטרת "נח" "הרחיבי מקום אהלך.." חבורת צעירים מופלאה מבצעת צו-הבטחה זו, ובכך יצרה אולי מבלי משים, חוד חנית חדש למערכה על ארצנו. אין פלא שכל הגורמים מחוץ ומבית נזעקו לבלום ניצנים אלו, הברכה והס"ד שרתה גם במפעל זה ותוך תקופה קצרה יחסית קמו להם כ- 40 מאחזים.

עתה החליטה ועדת השרים להתיישבות (כמה אירוני במקום ועד שרים להרס, מעניין אם ועדה זו תחליט על בנין ישוב ואף על בית אחד בא"י) ובראשה רוה"מ על פגיעה עקירה של 12 מהם.

יש לציין שאכן הושגו הישגים חשובים במהלך המו"מ, אותם ניתן לזקוף לסערה הגדולה שעוררה הגזירה ובעיקר להתארגנות הראשונית והמקדימה של "דור ההמשך" תופעה מופלאה כשלעצמה.

פואד בן אליעזר שר התקשורת במאמר בידיעות אחרונות שפירסם לאחרונה, ניתח את מצב הכוחות הלאומיים בישראל, וסיכם כי ברק יוכל לבצע ככל העולה על דעתו כיוום שאין ב'ימין' גורם, גוף או כוח כלשהו אשר מסוגל לארגן מאבק או התנגדות לכל פעולה ממשלתית.

ובכן, רוה"מ בהמשך להערכת מצב זו החליט תחילה על עקירה של 15 מאחזים, וכאמור הסערה בדמות כנסי חרום, גיבוש רשתות קשר, טלפונים למקורבים, והצהרה מקיר לקיר במחנה הלאומי כי גזירה זו לא תעבור, הביאו את רוה"מ לרכך את גזירתו.

יש לציין גם כי אכן מתוך 12 המאחזים עליהם הוחלט בהסכם הפשרה, חמישה אינם מאויישים, ל- 2 נוספים ההסכם מאפשר השלמת הרישוי ועליה חזרה לקרקע לאחר שיתפנו, שניים נוספים מיועדים להעתקת מקום, ורק אחד "מצפה כרמים" ליד כוכב השחר מצויין בהסכם להורדה ללא כל פתרון. מבין השניים המיועדים להעתקה, אחד מהם חוות מעון, נדרש לעבור למרחק של 200 מ' מתחומי הישוב מעון.

הסכמה שלנו לעקירה, ולו של מאחז אחד, הינה חצייה של קו אדום או כפי שאמר יוסי שריד "העיקר שבירת העקרון והתחלת פינוי".

נדמה לי שאם נתמסר בכל יכולתנו למנוע פינוי זה, ואם יבוצע נעלה שוב ושוב גם ל- 2 אתרים אלו, יימצא פתרון מניח את הדעת לחוות מעון ולמצפה כרמים.

תופעת המאחזים ויושביהם הביאה לרוח חדשה צעירה ורעננה אשר הפכה לתנועה צבורית ועשויה להיות המובילה לבלימת הנסיגות מחד והחדרת רוח חדשה בצבור הרחב מאידך. כל מי שהשתתף בהפגנה ביום א' מול בית רוה"מ, נוכח לדעת כי משהו חדש הולך ומתהווה.

ראוי לזכור כי על סדר היום מתוכננת בעוד כשבועיים נסיגה נוספת, ולאחריה עוד אחת, וכך נגיע למצב בו יהיו בידי אויבינו 40% משטחי יש"ע. כמו כן, שחרור של מחבלים, והגרוע מכל התחלת הדיונים להסדר הקבע בימים הקרובים כאשר רוה"מ כבר הבהיר כי יוסכם על הקמת מדינה פלשתינית "ויוקמו גושי ישובים ".

צו השעה, איפוא, להתגייס כחיילים סביב התעוררות תנועתית חדשה זו, צעירים גם זקנים, ואלו שבתווך, על מנת לשדר לאומה את רוחה האמיתי של א"י.

התלכדות והתגבשות רבתי שכזו תחסוך מאבקים מרים בעתיד, תפחית את הנכונות לנסיגות, ובעזרת ה' רוח השמחה, שמחת א"י, תסחוף את האומה כולה ותתקיים בנו ההבטחה שניתנה באלון מורה "לזרעך אתן את הארץ הזאת".

 

זוטות

שאלה: איך מרחיבים ישוב בגב ההר?

תשובה: על ידי הר-חווה.

חנן בן-יוסף.

 

 

בקרו באתר אלון מורה באינטרנט

http://www.shechem.org/Elon-Moreh

 

 

שכם הייתה מאז ומתמיד נקודת המפגש הראשונה של האומה ואבותיה עם ארצם.

אברהם אבינו בבואו בצו האלוקים אל הארץ עובר בה "עד מקום שכם עד אלון מורה". שם הוא קיבל את ההבטחה "לזרעך אתן את הארץ הזאת", ובעקבות ההבטחה הוא בונה שם מזבח לה' הנראה אליו.

יעקב החוזר אל ארץ מגורי אביו אחרי גלותו אצל לבן מגיע אל שכם "ויבא יעקב שלם עיר שכם", כאן הוא קונה חלקת שדה במאה קשיטה. כאן גם שמרו שמעון ולוי על כבוד המשפחה כשהכו את בני העיר בעקבות פרשת דינה, בניגוד לדעתו של יעקב אביהם.

שכם שימשה בירה למלכות ישראל, אחות לירושלים בירת מלכות יהודה.

בשכם טמונות עצמותיו של יוסף הצדיק, אותן העלה משה רבנו ממצרים.

האזור שימש מרכז לישוב שומרוני צפוף (הר גריזים הוא מרכזם הדתי) במשך מאות שנים, אך במקביל התקיימה בו גם קהילה יהודית שידעה עליות ומורדות והקץ לקיומה בא רק עם הפרעות שפרעו הערבים בישוב היהודי בתחילת המאה.

שכם היום ובעשרות השנים האחרונות, הינה העיר הערבית שבה מספר האוכלוסין הגדול ביותר בכל יהודה ושומרון, ותופסת מקום מרכזי במאבק הפלשטינאי.

העיר שכם נמצאת בלב ליבה של ארץ ישראל. היא שוכנת על פרשת דרכים מרכזית בין דרך האבות ההולכת על גב ההר, מחברון וירושלים ועד לגליל, ובין הציר העולה משפלת החוף, למרכז הארץ - אזור גב ההר, ומשם לעבר הירדן המזרחי.

הישוב אלון מורה ממוקם היום על מורדותיו הדרומיים של רכס הר כביר במרחק קילומטרים ספורים מהעיר שכם וצופה אל תל בלטה - שכם המקראית.

פסגת הרכס מתנשאת לגובה של 792 מ' מעל פני הים. הפסגה הקרובה של הר-כביר מגיעה לגובה 767 מ' והישוב ממוקם מגובה של 650 מ' ועד פסגה זו.

הנוף הנשקף מהישוב:

למרגלות הרכס מצפון לו, ואדי פרעה המושך מים בכל ימות השנה ובו עובר הכביש הראשי שכם - בקעת הירדן עד לגשר אדם. זוהי "דרך מבא השמש", בה עברו ישראל עם כניסתם לארץ בהנהגת יהושע, לבנות מזבח על הר עיבל.

מצפון לואדי רכס הר-טמון, וממזרח לו הבקעה והרי-גלעד.

ממערב לישוב צופים עליו הר עיבל והר גריזים עליהם התקיים המעמד הנפלא של הברכה והקללה, ובתווך העיר שכם, ובה קברו של יוסף הצדיק.

דרומה לנו, עמק סונר (עסנר) ובקעת בית-דגן, (הכפר הערבי בית דג'ן) אשר בה מתוכננת דרך נוספת לבקעה, ועמק המכמתת אשר בו עוברת הדרך הראשית שכם-רמאללה-ירושלים.

בקרוב תיסלל דרך עוקפת שכם - מדרום אשר תחבר את יישובי גב ההר לכביש קדומים כפר סבא.

מלבד הנוף המרהיב נתברכנו במזג אויר נוח הדומה לאוויר של ירושלים.

גרעין אלון-מורה

אל הרקע ההיסטורי של שכם ואל מול המציאות הפלשטינאית המתגבשת ומתעצמת נוספים נתונים אסטרטגיים ביטחוניים: ישיבה על ציר האורך המרכזי של גב ההר בארץ ישראל המערבית, שליטה בעין מרכסי הר גריזים ועיבל מערבה על חלקה הגדול של רצועת החוף הצפופה של מדינת ישראל ומזרחה אל בקעת הירדן. מול כל אלה התגבש עוד לפני מלחמת יום הכיפורים גרעין התיישבותי אלון-מורה - שכם, אשר שם לו למטרה להקים ישוב יהודי במרכז השומרון, סמוך ככל האפשר לשכם. הכוונה הייתה לממש את זכותנו הטבעית על חבל ארץ זה ע"י המעשה הציוני הבסיסי של ההתיישבות, הסרת החרפה של מניעת התיישבות יהודית בחבל ארץ שלם הנטוע עמוק כל כך בזיכרון הלאומי שלנו. אל אלה חברו קריאת המפה הביטחונית והמדינית העכשווית, המחייבת הקמת ישות יהודית אשר תוכל להיות משקל נגד למציאות הערבית המתבססת.

רצונו של הגרעין אשר מנה כמה עשרות משפחות ומספר רווקים ורווקות מכל חלקי הארץ, לא ניתן לו על נקלה. התחושה החריפה של הזכות והחובה לצעוד את הצעד הזה במהלך הגאולה של העם והארץ הייתה אולי נחלת רבים בקרב העם, אך לא זכתה לגיבוי מספיק בקרב הגורמים הממסדיים שתפקידם היה לאשר הקמתו של הישוב. כמו במקרים רבים קודמים בהיסטוריה הציונית, קדם גם כאן הנעשה לנשמע. רק לאחר מגעים רבים וניסיונות התיישבות מספר, אשר במהלכן התגבשה תנועת גוש אמונים, ואשר הגיעו לשיאן בניסיון התיישבות בסבסטיה בחנוכה תשל"ו, אושר לגרעין להתיישב במחנה "קדום", 11 ק"מ מערבה משכם. פריצת הדרך הראשונה נעשתה. השומרון פסק מלהיות ריק מיהודים. בעקבות התחלה ראשונה זו באו במשך השנים ישובים נוספים המעטרים את הרי השומרון.

המלאכה אמנם היתה עדיין בראשיתה, כמות התושבים היהודיים בשומרון עדיין לא היתה רבה, אך מפת השטח שונתה ללא הכר.

הישג ראשון הושג אך הפנים היו עדיין קדימה כשהשאיפה היא המטרה המקורית, ישוב יהודי בסמיכות בלתי אמצעית לשכם. ושוב ניסיונות ומאבקים עד אשר ניתן האישור הממשלתי והגרעין עולה לגבעת רוג'ייב מדרום מזרח לשכם. האדמות במקום זה הן אדמות בבעלות ערבית פרטית, אך בהמלצת היועץ המשפטי לממשלה נתפסת הקרקע לצורכי בטחון והישוב מוקם. אלא שתפיסה זו לא עמדה במבחנו של הבג"צ המורה להחזיר את האדמה לבעליה הערביים. התעקשותו של הגרעין ותביעתו להשוות את החוק במקום לחוק השורר בתחומי המדינה באופן שתתאפשר תפיסה לצורכי ציבור, לא מובנת הפעם גם לאוהדיו והגרעין מקבל את הדין ועובר אל נקודה חלופית הנקבעת על רכס הר כביר, בט"ו בשבט תש"מ.

המלחמות הסנסציוניות תמו ועתה החלה המשימה העיקרית והקשה מכולן: לבנות התיישבות מסודרת, מתפתחת ובעלת יכולת קיום עצמאית כבכל מקום אחר בארץ. היום, אחרי 20 שנה, אפשר לומר ב"ה שגם במשימה זו כבר הגענו להישגים, ובעז"ה נמשיך לבנות ולפתח גם בעתיד.

גם היום, כתמיד, שערי הישוב פתוחים לקליטת משפחות חדשות שתצטרפנה לקהילה החמה והידידותית שהתפתחה כאן במשך השנים. יש הרבה מה לעשות, לפתח ולבנות. אנו שמחים עם הצטרפותן של משפחות הבאות לחיות עמנו, לפתח את מוסדות החינוך הפועלים באלון מורה, ללמוד בכולל האברכים בראשות הרב אליקים לבנון, או להצטרף לייזמים באזור התעשיה, להקים יוזמות חקלאיות או תעשיתיות. לשפר ולבסס את התיירות בשמורת הר כביר או להצטרף לקהילת סופרי הסת"ם במקום. כל יוזמה כלכלית זוכה כאן לעידוד וסיוע תכנוני ולהלוואות גדולות מן המוסדות המיישבים. אפשרויות הדיור המיידיות מגוונות, המחירים נמוכים ולזכאים ניתנות משכנתאות ומענקים גדולים, ניתן גם להצטרף לקבוצה שמתארגנת לבניית שכונת "בנה ביתך".

וכל זאת מתוך חיבור אמיתי אל ארץ ישראל ואל המקום הזה, בו נרקמה ראשיתו של עם ישראל.

ובכן, מה יש לנו כאן?

יש כ- 200 משפחות שבאו לבנות כאן את ביתן מסיבות רבות ומגוונות. והמכנה המשותף לכולן הוא אהבת המקום והרצון לחונן ולפדות את אדמת ארץ ישראל.

אוכלוסיית הישוב פרושה על פני שכונות אחדות.

  1. שכונת גבעת הברכה המכונה סב"ם, שוכנת על הגבעה בגבעה המערבית - ברובה מאוכלסת ע"י ותיקי הישוב.
  2. השכונה המרכזית הררי קדם - (שכונה ב') ומולה בית הספר, בית הכנסת, מקווה הנשים וגני הילדים.
  3. שכונת גבעות עולם (אשדר).
  4. גבעת רמי - ע"ש רמי חבה הי"ד מאוכלסת בעיקר ע"י זוגות צעירים.
  5. השכונה העליונה - מצפה תרצה ע"ש תרצה פורת הי"ד, ובה דירות דו משפחתיות צמודות קרקע שעומדות למכירה.
  6. שכונת הקרוונים שהייתה ראשיתו של הישוב מאכלסת היום את משרדי המועצה האזורית שומרון ועוד.
  7. שכונת נווה עפרה ע"ש עפרה פליקס הי"ד, בה נמצאת ישיבת ברכת יוסף, בית הספר לעולים ממדינות חבר העמים, וגם כמה משפחות כבר מתגוררות שם.
  8. אחוזת אבנר המאחז של אלון מורה בהמשך רכס הר כביר כ 3.5 ק"מ מזרחית לשכונת נווה עפרה.

מפי עוללים

(ילדי גן רימון, גילאי טרום חובה וחובה,

בשיחה עם הגננת חנה אביבי)

מעין: אני חושבת שהישוב שלי יפה.

אליאור: שזה ישוב מקסים.

דניאל: כיף לי בישוב אלון מורה.

נתנאל: נספר להם שהגן שלנו יפה.

תהילה: שיפה באלון מורה, ואני אוהבת את אלון מורה.

נתנאל: אני חושב שהמדינה לא צריכה להחליט אלא ה' מחליט על אלון מורה.

משה: כי אנחנו רוצים שיבואו לראות את הישוב ושגם הילדים ישחקו, ושיכירו את הישוב, ויבואו לגור באלון מורה.

בני עקיבא סניף אלון מורה

לו"ז השבת

אורחים מחבריא א' וחבריא ב' מוזמנים להשתתף בפעילות.

שבת שלום! אילנה וצוות ההדרכה.

חינוך באלון מורה - הרב יעקב ידיד ועדת חינוך

אנו באלון מורה רואים בחינוך: במוסדות החינוך ובעבודת החינוך את גולת הכותרת של היישוב, ונקודה ייחודית זאת בולטת מאד בישובנו, מחינוך בגיל הרך ועד לישיבה הגבוהה ולמכללה.

הגיל הרך: באלון מורה 3 גני ילדים ומעון, בית ספר יסודי וחטיבת ביניים לבנים ולבנות (עד כיתה ח'). צוות ההוראה והניהול בבתי הספר משקיע עמל ומחשבה בפיתוח בית הספר, בייעול ושיפור הן ברמה הלימודית הן ברמה הרוחנית וברמה החברתית.

בית הספר הוא אזורי ומשרת נאמנה את כלל תושבי גב ההר. בעז"ה עוד בשנה הזאת יעבור בית הספר לבנים למשכנו החדש מעל שכונת מצפה תרצה, ובית הספר לבנות יוכל להתרחב על פני כל שטח בית הספר הנוכחי.

לפני כ- 3 שנים קם תיכון אל ארצי באלון מורה, התיכון מיועד לתלמידים העולים מחבר העמים, בית הספר עולה ומשגשג הן ברמתו הלימודית, הן במספר תלמידיו, והן בקשר בחיובי עם הישוב. אברכי בית המדרש באלון מורה שותפים בעשייה החינוכית, ולומדים בחברותא עם התלמידים הצעירים. בקרוב יעלה תיכון אל ארצי לשכונת נווה עפרה למשכנו החדש הנבנה עתה.

פנימיית בית יוסף ותיקה בישובנו, ונמצאת כרגע בתהליך של התחדשות ופריחה. היא משרתת נוער ממשפחות מצוקה, הנערים זוכים כאן לחום ולמשפחה, ומקבלים מעבר ללימוד ולעניין החינוכי בית שאליו הם תמיד שמחים לחזור.

ישיבת ההסדר ברכת יוסף היא גולת הכותרת של מוסדות החינוך ביישוב, הישיבה שקמה לפני כ- 5 שנים ב"ה פורחת ועולה, תלמידים רבים מתדפקים על דלתותיה, וקולות של תורה ואמונה בוקעים ועולים מבית המדרש. תלמידי הישיבה משלתבים בשרות הצבאי במסגרת ההסדר, ומשרתים במיטב היחידות משלבים ספרא וסייפא, תורה ואמונה.האברכים לומדים בכולל במסגרת הלימודים לרבנות.

במסגרת בית המדרש לומדים האברכים במכון הוראה המעניק לבוגרים תעודת הוראה, על מנת שבוגרי בית המדרש יוכלו להשתלב בעשייה החינוכית.

בשנתיים האחרונות קמה מכללת אלון מורה, מכללה לבנות העוסקת בעיקר בהוראה, וגם במכללה ישנה פריחה הן במספר התלמידות, והן במגוון האפשרויות הלימודיות, ניהול עסקים, רפואה אלטרנטיבית ועוד.

מקום בישובנו גם לחינוך הבלתי פורמלי: תנועת עוז שקמה בשנה שעברה, ומרכזת אליה את תלמידי כתות א-ג, כשהמדריכים הם תלמידי כתות ח. ברכה יש בכך שתלמידים מבוגרים רואים עצמם כמדריכים לגילאים הצעירים. תנועת בני עקיבא שבה משתתפים רוב בני הנוער בישוב. המדריכים והמדריכות והקומונרית משקיעים מכל הלב את המיטב, על מנת לעצב את הסניף ולשפר את תיפקודו הראוי לציון.

מכון חלקת השדה פעיל בישובנו במסגרת הסמינריונים הנערכים כאן לתיכונים, לישיבות תיכוניות, לאולפנות ועוד. צוות המכון כולל מדריכים לשבתות עיון, מדריכי טיולים וצוות ניהול. שמו של המכון הולך לפניו וקבוצות רבות מתארחות אצלנו.

בנות השרות הלאומי המסורות משתלבות בעשייה כמעט בכל תחומי החינוך באלון מורה, מבית הספר ועד פנימיית בית יוסף.

קשה לומר שאנו מרוצים: עדיין לא קמה כאן הישיבה התיכונית המתוכננת, עדיין לא הוצאנו לפועל את הכוונה להקים מכינה קדם צבאית, האולפנא של גב ההר עדיין לא כאן, ועוד,

אך בעז"ה נקווה ונשתדל להוסיף כוחות ולהתחדש.

מכירות

אצל משפ' כרמי במוצ"ש מ 20:00-22:00, וביום א' מ 16:00-17:30, ומ 20:00-22:00.

אצל משפחת כרמי שכונה ב'. 9975761.

 

בס"ד

קשר מקומי

אסיפת חברים

אסיפת חברים לקבלת חברים חדשים באגודה תתקיים בע"ה ביום רביעי יז בחשון בשעה 20:00 בעזרת נשים של בית הכנסת היכל עמי. באם לא יהיה קוורום, תידחה האסיפה בחצי שעה ותתקיים בשעה 20:30 בכל מספר חברים.

תושבים חדשים המעוניינים להגיש מועמדות לחברות באגודה מתבקשים לשלוח בקשה בכתב למשרד הישוב ע"פ נוסח הנמצא במשרד הישוב.

בחירות למזכירות

הבחירות תתקיימנה ביום רביעי א' בכסלו. מועמדות למזכירות ולוועדת בקורת יש להגיש עד לתאריך כ"ג בחשוון, בכתב למשרד הישוב.

תרגיל

ביום שני ט"ו במרחשון (25/10) יתקיים בישובנו תרגיל בשיתוף עם המועצה, הצבא וכל גורמי הבטחון בישוב. התרגיל יתחיל בשעה 19:00.

מבית הכנסת היכל עמי

דלתות בית הכנסת עברו שפוץ וצביעה. אנו מבקשים מכל מדביקי המודעות עם כל חשיבותם, להפסיק את המנהג הנפסד להדביק מודעות על דלתות הכניסה של עזרת הנשים.

בחדר המבוא ישנו לוח מודעות גדול, נא השתמשו בו בלבד.

קום והתהלך בארץ טיולי יום ו'

התאריך: י"ט בחשון תש"ס (29/10). מסלול: 8:00 סיור להר גריזים, הר כביר, הר הציפורים שליד יצהר. חזרה משוערת 14:00-15:00 מחיר: 55 ש"ח לאדם. הטיול מודרך ע"י מדריך מוסמך ובוגר בי"ס. ההרשמה אצל רכזת הקהילה עד 21/10.

שפני הסלע מה (לא) לעשות

שפן הסלע הוא חית בר מוגנת ממשפחת היונקים, שפן הסלע חי בעדרים המונים בין פרטים בודדים לעשרות פרטים. בשעות הלילה הם מסתתרים במערות או מחילות טבעיות, או חללים שנוצרים מערמות סלעים בשולי ישובים. באזור שמורת נחל שילה עילי (בסמוך לישובים פדואל ובית אריה) התרבו בשנים האחרונות שפני הסלע עקב "השיפור בתנאי המחיה" מערות וחללים שנוצרו כתוצאה מעבודות תשתית בשולי הישובים וכן "ממחסני המזון" הזמינים גינות ומדשאות.

מאחר והשפנים צמחוניים, הם מגיעים ל"אתרי האכילה" הקרובים גינות הנוי ושם גורמים נזקים ע"י אכילת הצמחייה.

מספר שיטות כדי להרחיק את שפני הסלע נבדקו נמצאו כלא יעילות:

  1. גדר חשמלית במתח נמוך (עלות גבוהה ויעילות נמוכה).
  2. הרג ע"י ירי ניתן לביצוע רק ע"י אנשים המוכשרים ע"י הרשות (ציידים) אך אינו יעיל בגלל הקושי הכרוך בכך.
  3. הרעלה אסרה בהחלט ע"י הרשות.

הפתרון היעיל היחידי המוכר הוא הרתעה נוכחות של כלב בחצר (בגינות שפונות אל השטחים הפתוחים) מונעת כמעט לחלוטין את התקרבות השפנים הן בשל תנועת הכלב והן בשל הנביחות.

איתן לבנסון פקח צפון השומרון, סבח עמוס ביולוג יו"ש, המנהל האזרחי קמ"ט שמירת הטבע והגנים הלאומיים.

טרמפים

מגמ"ח הטרמפים יישר כח לנהגים משתפי הפעולה. לידיעתכם: יש פניות רבות לשעות צהרים, אחה"צ, ערב וחזרה, וכן לימי שישי ומוצ"ש. אשמח מאד לשיתוף פעולה מאנשים שיוצאים או חוזרים לישוב בזמנים אלו. 9973370. ניתן להשאיר הודעות בתא הקולי.

תזכורת והבהרה

בימי ב,ד,ו אני נוסעת לירושלים. אשמח לצרף אליי טרמפיסטים ע"פ תאום מראש. השתתפות סמלית 10 ש"ח רק מטרמפיסטים קבועים ולא מטרמפיסטים חד פעמיים. ביתיה משלוף.

מכירות

מכירת בגדים אצל משפחת תורג'מן. הנחות גדולות 10%-40% על קיץ וחלק מעבר. המכירה מתקיימת (שימו לב, שעות נוחות לכולם) ביום שלישי ט"ז בחשון (26/10) 3:30-5:30, וביום רביעי י"ז בחשון (27/10) 7:00-9:00 בערב. גם הנחות על פייר גליו, ליטל די, לנשים: אופטימי וקרדיני. כדאי להגיע! להתראות, תמרה. בבקשות מיוחדות, להתקשר עד יום שני 9973453.

חבר אני מוכר! סובארו D.L. 88 1600, גיר רגיל, טסט לשנה + מזגן ועוד מחירון. 053-379263, 02-9400496, עדיאל.

 

החנות של לינדה חדש מדבקות בשרי וחלבי ופרוה לסירים וסכו"ם שלא יורדות במים, וגם מפיות מפלסטיק בשרי וחלבי לשולחן. ולעונת המעבר חולצות וחצאיות לבנות. להתראות, לינדה.

צמחי בית ומרפסת: כדי חרס יפים במחיר זול במיוחד. זה הזמן לייפות ולטפח את הגינה והסביבה, אצל ליה סעד.

לוח מודעות

מתקן מכשירים ביתיים: מקררים, מכונות כביסה, מייבשים וכו' במחיר סביר מאד. לפנות אל עדיאל - 053-379263, 02-9400496.

יופי ובריאות טיפול פנים לשיקום וחידוש העור, ולשמירה על עור בריא ורענן. פדיקור רפואי מניקור. שעווה מקצועית. תכשירי טיפוח מעולים, בהתאמה אישית. על כל טיפול תקבלי במתנה מי פנים ארומטיים בשווי 35 ש"ח. טיפים לרוב מכל הלב, ליה סעד, קוסמטיקאית מוסמכת 9973813.

 

 

זמני פתיחת ספרית הקלטות ע"ש תרצה פורת הי"ד

ימים ב' ו- ד' בין השעות 16:00-17:30.

פינת שכם ארגון שי"ח השדה

ב"ה כמעט בהפתעה הגיע לכנוס במוצ"ש האחרון אוטובוס כמעט מלא מהישוב יקיר, ובע"ה הן מתכוננות להגיע לכל ההתכנסויות ביצוג יפה כזה. יישר כוחן! השעור עסק בקשר בין פרשת השבוע לבין יוסף הצדיק. על קצה המזלג: יוסף הוא גלגול של נוח, יוסף הוא התיקון של נוח. שניהם היחידים בכל התנ"ך שקבלו את התואר "צדיק". דרך זה גם חזק אותנו הרב במעשי האמונה והבטחון ב"ה ומתוך כך במעשה השמירה על מקום קבורתו של יוסף ומעניין, המקום היחיד שנשאר בשליטתנו מכל העיר שכם הוא מקום קבורתו של יוסף, אך מתוך קשיים גדולים, כי ככל שהמקום יתר קדוש, כך יש קושי גדול יותר לשומרו.

השבת אבדה

שבת שלום!